wyciągarka WARN
Porady 4x4 - Samochody 4x4 - Wyciągarki

Podstawy z używania wyciągarki WARN cz 1.

A więc masz swoją wyciągarkę WARN i jesteś
gotowy do ruszenia na szlaki: wspiąć się na kilka głazów,
rozbryzgać trochę błota, przemierzyć okazjonalny strumień.
Zasadniczo, jesteś gotowy do odkrywania kraju
i dobrze się bawić.

Cóż, jeśli jesteś wystarczająco sprytny, aby przygotować się na to z
najlepszymi, prawdopodobnie jesteś wystarczająco mądry, aby wiedzieć
że aby nadal dobrze się bawić, musisz w pełni
zrozumieć swoją wyciągarkę i jej działanie.
Dokładnie to ma na celu niniejszy przewodnik:
zapewnić ci podstawową wiedzę na temat
wyciągarki i nauczyć podstaw prawidłowych technik wyciągania.
technik wyciągania. Zanim jednak zaczniemy, musimy podkreślić, że informacje zawarte w niniejszym przewodniku mają charakter ogólny. Ponieważ ciężko by sytuacje w jakich się znajdziesz były dokładnie takie same jak tutaj opiszemy, prawie niemożliwe byłoby przeanalizowanie ich wszystkich.
Możemy jednak przedstawić ogólne zasady i techniki.
Następnie do ciebie należy poświęcić czas na przeanalizowanie sytuacji i zastosowanie odpowiedniej techniki.
Wraz z odrobiną zdrowego rozsądku, wytyczne zawarte w tej książce mogą pomóc w utrzymaniu przyjemności z jazdy terenowej.

Pamiętaj tylko, aby przemyśleć każdą sytuację przed podjęciem działania i TRAKTOWAĆ LEKKO! TREAD LIGHTLY!

Warn wyciągarka schemat

Na początek należy zapoznać się z wyciągarką WARN i każdym z jej elementów:
Przećwicz korzystanie z wyciągarki przed użyciem jej na szlaku.

1. Silnik Zazwyczaj silnik wyciągarki jest zasilany z akumulatora pojazdu. Silnik dostarcza „ruch” do mechanizmu przekładni, który obraca bęben wyciągarki i nawija linę wyciągarki.

2 Bęben wciągarki – na którym znajduje sie lina wyciągarki. Bęben jest napędzany przez silnik i układ napędowy. Jego kierunek można zmienić za pomocą pilota zdalnego sterowania.

3 Lina wciągarki Średnica i długość liny wciągarki są określane przez udźwig wciągarki i konstrukcje wciągarki. Owinięta wokół bębna wciągarki poprowadzona przez prowadnicę, zakończona zwykle hakiem, szeklą syntetyczną lub końcówkami Factor55

4 Prowadnica Podczas korzystania z wciągarki pod kątem, prowadnica (lub przeotka liny) służy do prowadzenia liny wciągarki z bębna. Minimalizuje to uszkodzenia liny wyciągarki, inaczej przechodził by przez mocowanie lub zderzak a to doprowadziło by do znacznych uszkodzeń.

5 Przekładnia w skrócie przekształca moc silnika wciągarki na dużą siłę uciągu. Przekładnia sprawia, że wciągarka jest lżejsza i bardziej kompaktowa.

6 Hamulec jest automatycznie załączany przeważnie w bębnie wciągarki, gdy silnik wciągarki jest zatrzymany, a lina wciągarki jest obciążona. Hamulec zapobiega wyciąganiu liny przez wciągarkę, co z kolei utrzymuje pojazd w miejscu.

7. Sprzęgło umożliwia operatorowi odłączenie bębna od przekładni, umożliwiając na swobodne obracanie się bębna (tzw. „freespooling”). Włączenie sprzęgła „blokuje” bęben wciągarki z powrotem
na przekładni.

UWAGA: WARN® oferuje wiele konfiguracji sterowania sprzęgłem.

8 Moduł sterujący Wykorzystując energię elektryczną z akumulatora pojazdu, solenoidy (przekaźniki) w skrzynce sterującej przełączają zasilanie na silnik, umożliwiając operatorowi zmianę kierunku obrotu bębna wciągarki.

9 Pilot zdalnego sterowania umożliwia operatorowi kontrolować kierunek wciągarki, a także stać z dala od liny wciągarki podczas jej obsługi.

UWAGA: WARN® oferuje różne opcje zdalnego sterowania.
opcji zdalnego sterowania.

Jak obsługiwać wyciągarkę

Teraz, po zapoznaniu się z wyciągarką WARN i jej komponentami, możemy rozpocząć omówienie jej działania. Główną zaletą elektrycznej wyciągarki jest to, że może ona zapewnić niezawodną obsługę. Wyciągarka może pracować przy wysokich obciążeniach prądowych i z tego powodu skrzynka sterująca (skrzynka kontrolna) wykorzystuje wysokoprądowy system kontroli by bezpiecznie obsługiwać przepływ prądu.

Ważne jest, aby zrozumieć, że im dłuższe ciągnięcie, tym więcej ciepła jest wytwarzane. Długotrwałe wyciąganie bez chłodzenia silnika wyciągarki spowoduje jego uszkodzenie. Ponadto, jeśli
silnik pracuje na biegu jałowym podczas wyciągania, akumulator może rozładowywać się szybciej niż się ładuje. Należy więc zwracać uwagę na wskaźnik napięcia, aby upewnić się, żenie rozładowuje akumulatora zbyt nisko, aby bezpiecznie uruchomić pojazd.

Jak kontrolować wyciągarkę?

Wciągarka jest sterowana za pomocą pilota i tego na kablu i bezprzewodowego, aby operator mógł stać swobodnie podczas kontrolując proces wyciągania. Pilot zdalnego sterowaniazapewnia kontrolę nad obrotami bębna nawijającego.

Jak wyciągarka reaguje na obciążenia?

Wciągarki WARN są oceniane według uciągu. Maksymalna zdolność uciągu występuje na pierwszej warstwie liny wciągarki na bębnie. Wraz ze wzrostem liczby warstw, siła uciągu maleje. To matematyka wyciągania. Przekroczenie mocy wciągarki może spowodować awarię wyciągarki lub zerwanie liny.
Przemyślenie sposobu, w jaki zamierzasz używać wyciągarki teraz, może zaoszczędzić ci dużego bólu głowy później. Ponadto warto upewnić się, że system montażowy wyciągarki i rama pojazdu mogą znieść obciążenie wyciągarki.
Przeanalizuj więc swoją sytuację. Skorzystaj z własnego osądu aby obliczyć, jaki ciężar zamierzasz uciągnąć.
Oblicz wagę brutto i pomnóż przez 1,5, a następnie nie przekraczaj wartości znamionowej wyciągarki lub liny wyciągarki.

Posiadając wyciągarkę warto mieć do niej akcesoria

Sama wyciągarka to niewiele więcej niż proste narzędzie. Jednak w połączeniu z określonymi akcesoriami i ulepszeniami, wciągarka WARN może stać się wszechstronnym i wydajnym narzędziem. W tej sekcji, omówimy kilka z tych elementów. Niektóre z nich są niezbędne do bezpiecznego działania wyciągarki, podczas gdy inne oferują dodatkową wszechstronność i wygodę.

Rękawice – Stalowa Lina wyciągarki, podczas użytkowania, będzie posiadać „zadziory”, które mogą przeciąć skórę. Niezwykle ważne jest noszenie rękawic ochronnych podczas podczas obsługi liny wyciągarki. Należy unikać luźnych ubrań lub czegokolwiek, co mogłoby zaplątać się w linę wciągarki jak i w ruchome części wyciągarki

Pasek haka – Służy do przytrzymywania haka i trzymania palców z dala od prowadnicy, gdy lina wyciągarki jest nawijana na bęben. Wyciągarki wytwarzają ogromne siły ciągnące i mogą łatwo usunąć palce i kończyny, które znajdą się w punktach zaciśnięcia.

Snatch Block (zblocze) – Używany prawidłowo, (1) zwiększa siłę uciągu wyciągarki; oraz (2)
może zmienić kierunek uciągu bez uszkodzenia liny.

Szekle – jest bezpiecznym środkiem do łączenia zapętlonych końców liny, pasów i bloczków. Sworzeń szekli jest gwintowany, aby umożliwić łatwy demontaż.

Haki holownicze – Prawidłowo zamocowane do ramy pojazdu haki holownicze stanowią punkt mocowania dla haków, pasów i łańcuchów.

Pas do drzewa – Zwykle wykonany z wytrzymałego, wysokiej jakości nylonu, zapewnia operatorowi punkt mocowania liny wyciągarki do szerokiejróżnych punktów kotwiczenia i obiektów, a także chroni żywe drzewa.

Taśma kinetyczna – Nigdy nie używaj taśmy kinetycznej podczas używania wyciągarki. Ponieważ jest ona zaprojektowana tak by się rozciągała, magazynuje energię i może zareagować jak guma. Pasy kinetyczne używamy tylko i wyłącznie do wyrywania drugim pojazdem zakleszczonych pojazdów np. w błocie.

Tłumik wyciągarki (amortyzator liny) – Kładzie się go zawsze na linę wyciągarki podczas używania. Gdy będziemy mieli pecha i lina pęknie amortyzator pomoże linie spaść na ziemię. Umieszcza się go na linie wyciągarki w połowie drogi między wciągarką a punktem kotwiczenia. Należy to zrobić przed naprężeniem liny wciągarki. Nie zbliżaj się ani nie przesuwaj amortyzatora po naprężeniu. Nie pozwól, aby został on wciągnięty w prowadnicę.

Łopaty i inne narzędzia – Dość często podczas wyciągania, będziesz potrzebował dodatkowej pomocy. Dobrze mieć ze sobą dodatkowy sprzęt, taki jak łopata, siekiera i podnośnik Hi-Lift aby w razie potrzeby uzyskać dodatkową pomoc.

Części zapasowe – podczas podróży w terenie powinniśmy mieć dodatkową szeklę, zblocze i pilota zdalnego sterowania. W przypadku intensywnego i ciągłego korzystania z wyciągarki
dodatkową linę wyciągarki i hak wyciągarki.

Skrzynka z narzędziami, które należy zabrać ze sobą klucze, śrubokręty, szczypce i narzędzia do wymiany liny wyciągarki.

Kable rozruchowe Wiele sytuacji awaryjnych wynika z rozładowanego akumulatora. Aby zapobiec wyczerpaniu źródła energii elektrycznej, można zainstalować system do zarządzania dwoma akumulatorami (jak DBS od T-max).
i zestaw izolatora akumulatora.

Przed tym jak zaczniesz „ciągnąć”

Podczas pierwszego użycia nowa lina wyciągarki musi być nawinięta na bęben pod obciążeniem co najmniej 1000 funtów (454 kg).

Skorzystaj z poniższych instrukcji, aby prawidłowo nawinąć linę wyciągarki na bęben

  1. Wybierz PŁASKIE I POZIOME miejsce, które jest wystarczająco duże, aby rozciągnąć najlepiej całą długość liny
  2. Rozblokuj sprzęgło.
  3. Chwyć taśmę haka i rozwiń linę wciągarki do ostatnich 5 zwojów na bębnie (10 zwojów w przypadku liny syntetycznej).
  4. Po wyciągnięciu liny wciągarki włącz sprzęgło.
  5. Zaczep linę z hakiem do punktu „kotwicznego” np. drzewa
  6. Wróć do pojazdu.
  7. Wrazie potrzeby Odsuń pojazd od punktu kotwiczenia aż lina wyciągarki będzie miała bardzo mało luzu.
  8. Zaciągnij hamulec postojowy, wrzuć bieg P, wyłącz silnik
  9. Wyjdź z pojazdu. Stojąc w odległości w odległości około 2m od wyciągarki, włącz wciągarkę, aż cały luz liny zostanie nawinięty na bęben wciągarki.
  10. Mając założone rękawice, przytrzymaj naprężenie liny wyciągarki jedną ręką; ostrożnie przemieszczaj naprężoną linę po prowadnicy z jednego końca bębna na drugi.
    Upewnij się, że lina wciągarki jest nawinięta
    z dolnej części bębna, w przeciwnym razie automatyczny hamulec
    hamulec przytrzymujący ładunek nie będzie działał prawidłowo.
    UWAGA: Jeśli lina wciągarki zwija się z górnej części bębna
    bębna, oznacza to, że wciągarka jest zasilana „na zewnątrz”
    zamiast „in” na pilocie zdalnego sterowania. Upewnij się, że
    że zasilanie jest włączone.
  11. Poniższe czynności powinny być wykonywane przez dwie osoby w celu zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa.
    UWAGA Należy uważać, aby równomiernie owinąć każdą warstwę, aby zapobiec uszkodzeniu liny.
    uszkodzeniu liny.
  12. Kierowca pojazdu powinien obsługiwać wciągarkę.
  13. Asystent powinien stać z boku pojazdu i z dala od liny wyciągarki.
    UWAGA: Asystent powinien zasygnalizować, czy lina wciągarki nawija się prawidłowo lub nieprawidłowo obserwując, jak przesuwa się po prowadnicy.
  14. Uruchom pojazd i ustaw skrzynię biegów w położeniu neutralnym. Następnie zwolnij hamulec postojowy, jednocześnie wywierając umiarkowany nacisk na pedał hamulca.
  15. Włącz zasilanie liny wciągarki, aby rozpocząć wciąganie.
  16. Po wciągnięciu liny na około 2 m, zatrzymaj wciąganie.
  17. Powoli zwolnij pedał hamulca, a następnie zaciągnij hamulec postojowy. Zapewni to, że
    że lina wciągarki nie jest obciążona.
  18. Ustaw skrzynię biegów w położeniu postojowym lub na biegu wyłączy pojazd.
  19. Wyjdź z pojazdu i sprawdź wyciągarkę, aby upewnić się, że lina wyciągarki jest równomiernie nawinięta na bęben wyciągarki i nie zapada się w dolnej warstwie. Jeśli lina wciągarki zapada się, należy powtórzyć nawijanie z większym naciskiem na pedał hamulca.
  20. Po upewnieniu się, że lina wciągarki prawidłowo nawinięta na bęben wyciągarki, powtórz
    kroki, aż pojazd znajdzie się w odległości 2 m od kotwicy wyciągarki. Gdy pojazd znajdzie się w odległości 2 m, powoli zwolnij pedał hamulca., a następnie zaciągnąć hamulec postojowy. Dzięki temu lina wciągarki nie będzie obciążona. Następnie ustawić skrzynię biegów lub na biegu i wyłączyć pojazd.
  21. Wyjdź z pojazdu. Odłącz hak od kotwicy.
  22. Trzymając się paska haka, napiąć linę wyciągarki i powoli powoli włączać wciągarkę, „pulsując” przyciskiem włączania na pilocie zdalnego sterowania, aż hak znajdzie się hak znajdzie się w odległości 1 m od rolki.
  23. Zatrzymać wciąganie i przymocować hak do odpowiedniego punktu zaczepienia w pojeździe.
  24. Po odpowiednim przymocowaniu haka do do pojazdu, włącz zasilanie usuń pozostały luz
    liny wyciągarki, „pulsując” przyciskiem zasilania na pilocie zdalnego sterowania aż luz liny wyciągarki będzie minimalny.

Geek technologiczny - zakochany w nowościach i akcesoriach motoryzacyjnych. Twórca stron internetowych i Grafik w jednym, lubiący dobrze zjeść :)