Warto wiedzieć o Wyciągarkach #wyciągarki #wyciągarkielektryczne #WINCH


Wyciągarki czy Wciągarki jak nie którzy je nazywają to urządzenia mechaniczne, które jest używane do ciągnięcia (zwijania) i opuszczania (rozwijania) . W swojej najprostszej postaci składa się z bębenka i korby ręcznej. W większych formach, wyciągarki są podstawą takich pojazdów jak laweta, łopaty maszyn parowych i wind. Wyciągarki takie mają już przekładnie i są przede wszystkim zasilane elektrycznie, hydraulicznie, pneumatycznie a nawet występują napędy spalinowe. Mogą zawierać różne rodzaje hamulca z okładzinami ciernymi, rolkami ciernymi, cierne na przekładni a także może być hamulec na silniku ale o nich później.

Wciągarki są to drogie urządzenia o które należy dbać! aby służyły jak najdłużej, nie ważne czy to jest bardzo drogi Warn lub tańszy Escape, lub Dragon Winch o każdą wyciągarke należy dbać.

Kiedyś usłyszałem bardzo fajny tekst: Wyciągarka jest jak gaśnica – bezużyteczna jeśli nie działa wtedy kiedy jej potrzebujesz, i tak samo użyteczna jeśli zgasisz nią tylko pół pożaru. Pamiętaj! więc jeśli już stawiasz sobie za cel zamontowanie jej w twoim 4×4, musi ona zawsze działać 100%.

Kilka ważnych uwag które mogą się wam przydać:

– Jeśli nie używasz długo wyciągarki warto chociaż raz w miesiącu wyciągnąć lub wciągnąc elektrycznie chociaż 10m liny. Zapobiegnie do korodowaniu Solenoidów.

– Nigdy ale to nigdy! nie używać myjek ciśnieniowych. Woda po ciśnieniem może dostać się do przekaźników i silnika co spowoduje duży problem w działaniu wyciągarki.

– Wyciągarka nie jest wodoszczelna? masz pomysł by ją uszczelnić? Porzuć ten pomysł! Każda ilość silikonu spowoduje że woda i tak i tak się dostanie ale już sie nie wydostanie

– W przypadku pracy w regionie o dużej wilgotności, nie używaj pokrowców niestety w większości nie pozwalają one wyciągarce wyschnąć

– Jeżeli wyciągarka nie daje rady cie wyciągnąć… nie używaj jej jako liny kinetycznej. Zniszczysz bęben, hamulec i przekładnie

– nie należy używać liny wyciągarki do przepasania wokół drzew, do tego są pasy i zawiesia. Tak używana lina nie tylko uszkadza korę drzew ale także niszczy linę

– Ważne by lina rozwijała się zawsze od dolnej części bębna wyciągarki – hamulec w wyciągarce jest jednokierunkowy działa tylko gdy wyciągarka rozwija linę z dołu bębna.

– Jeśli elektromagnes / przekaźnik działa źle – należy go wymienić nie jest to część naprawialna

– Uważaj żeby kabel od sterowania nie został wciągnięty do bębna wyciągarki, gdyż spowoduje to spięcie, które doprowadzi do uszkodzenia

– gdy używamy wyciągarki ważne jest by lina szła w lini prostej od wyciągarki do obiektu o który się wyciągamy. Jeśli nie mamy takiej możliwości należy użyć zblocza. (o tym w innym artykule który napiszemy :))

Zblocze nie tylko umożliwia użycie wyciągarki w pozycjach gdzie uzyskanie prostej lini uciągu jest nie możliwe – zblocze także zwiększa dwukrotnie uciąg twojej wyciągarki – jednocześnie zmniejszając prędkość, co może brzmieć raczej jako duży minus nic bardziej mylnego, zmniejszenie prędkości ułatwia stabilizację obiektu

– Lina: kontrola liny przed i po każdym użyciu wyciągarki, sprawdzanie czy nie ma uszkodzeń, zagięć, postrzępień i pękających zwojów. Każda z tych uszkodzeń stwarza niebezpieczną sytuację podczas wyciągania.

– Lina syntetyczna: Jeśli masz line syntetyczną, włókna zewnętrzne liny mogą się lekko ścierać. Zazwyczaj nie ma to wpływu na wydajność liny. Gdy włókna się stopią od nadmiernych obciążeń, lina musi zostać wymieniona.
Sprawdź również:
• średnice liny (jeśli zmniejszy się o 25%)
• czy nie została narażona na chemikalia
• czy nie widać rdzenia liny (zewnętrza warstwa jest mocno rozciągnięta)
• czy nie ma przecięć i uszkodzeń

– Czyszczenie: Poprawia żywotność wyciągarki, liny i przekaźników. Używaj czystej szmatki lub ręczników, aby usunąć brud i zanieczyszczenia. Jeśli to konieczne, rozwiń line (pozostawiając co najmniej pięć zwojów na bębnie), wytrzyj do czysta i wciągnij linę. Lekkie oliwienie liny i haka wyciągarki może zapobiec korozji.

– Jeśli zabrałeś wyciągarkę na większą kąpiel, rozwiń linę na przynajmniej 20 metrów dla samochodów terenowych 10m dla quadów. Po dużych topieniach odkręcić na chwilę śrubę masową z dołu silnika i sprawdzić czy tam jest woda

– Puszkę przekaźników warto montować nie na wyciagarce, tylko w miejscu z dala od wody

– smarowanie liny przedłuża jej życie, ale należy uważać żeby nie przesadzać. Lina taka łatwiej zbiera brud i kurz, więc należy ją smarować smarami lekkimi mogą być w sprayu lub te do łańcuchów motocyklowych także dają radę.

W naszym sklep 4×4 znajdziecie różne modele wyciągarek od tonowych quadowych do 10 tonowych do maszyn specjalnych Szekla4x4.pl